KVBUlletin #3

Klíčové kompetence – oříšek nutný nejen k vánočnímu pečení

Alena Kohoutová

Učit jak učit klíčové kompetence může být někdy složité rozlousknout. Možná by vás ani nenapadlo hledat oporu právě v environmentální výchově. Přitom právě tam se může skrývat klíč, který otevírá nečekané možnosti.

Začtěte se do již třetího čísla našeho čtvrtletníku, ve kterém shrnujeme inspiraci pro všechny stupně vzdělávacího systému. 

1) Kompetence v mateřské školce? A venku? Určitě!

U nejmenších budujeme nejen vztah k přírodě, ale i k okolí lidskému. O prohlubování sociálních kompetencí tak není při společné hře venku nouze. Na praxi se podívejte na Učímesevenku.cz. Online časopis Slovíčko zase propojuje globální pohled s cvičením komunikace. Nabízí tak podporu pro práci s nejmenšími cizojazyčnými, kteří do Čech, tedy i do školek, přícházejí. 

2) Badatelstvím k rozvoji místní komunity

Posilování environmentálních postojů, ale i sociálních kompetencí v kontextu poznávání nejbližšího okolí má vlastně už v názvu místně zakotvené učení, často spojované s badatelskou metodou, která posiluje pracovní kompetenci. Žák si totiž tak už na základní nebo střední škole sám plánuje svou práci -postup experimentu, ve kterém se učí.  

3) Digitální kompetence  a ekovýchova – opravdu?

Neměli bychom zapomínat ani na další technické předměty. Cvičení s online metodikou Země k světu pro 2. stupeň ZŠ rozvíjí digitální kompetence s přesahem do globální výchovy a propojuje je s objevováním světa. Tato metodika může najít uplatnění jak v hodinách informatiky, tak i zeměpisu. Nechybí v ní ani postupy přizpůsobené žákům s odlišným mateřským jazykem.

4) Jak dlouhodobě učit měnit svět…

Pro tak složitou kompetenci jako je ta k řešení problémů najdeme podporu v mezinárodním programu Ekoškola. Její propracovaná a lety ověřená metodika učí žáky a studenty hledat způsoby šetrnějšího fungování jejich školy, obce apod., které se snaží uvést do praxe. Při tom je o cvičení nejrůznějších kompetencí postaráno! Další program Světová škola tomu všemu ještě dává globální a  sociální rozměr. Oba programy jsou vhodné pro všechny stupně škol. Podívejte se sami! 

5) I studenti VŠ přikládají ruku k dílu

A jak byli kolegové z nižších stupňů škol v rozvoji kompetencí  ve spojení s ekovýchovou úspěšní? To dobře ukazují studenti ze spolku Udržitelný Palacký z UPOLu. Snaží se prosazovat jak vysokoškolské, tak společenské udržitelné strategie. Tím jistě dál rozvíjí své občanské kompetence. Povedlo se jim to např. při úspěšné národní kampani na podporu kohoutkové pitné vody Dolej si. Před pár dny jim zase sekundovali kolegové z pražské právnické fakulty se svým Týdnem pro klima. Třeba i na vaší fakultě se podobná skupina najde a bude ráda za podporu.

A co já a můj šetrný životní styl?!

Chcete si sami „procvičit“ svoje dovednosti a k tomu neškodit ani svému zdraví, okolí, matce přírodě…? Do krušného začátku vás třeba podpoří konkrétní výzvy Kampaně obyčejného hrdinství. Další selské tipy  najdete v Desateru domácí ekologie! Planetě, a to nejen na fakultě, zdar!

Kritickým myšlením k udržitelnému českému učiteli

Máte stále dojem, že šetrné žití je jen pro přírodovědné nadšence, a ne pro nás pedagogy?
Kolegové z brněnského NaZemi globální výchovu už dlouho propojují s metodami kritického myšlení.
Chcete se inspirovat, jak kritickým myšlením dospět k udržitelnému učiteli?
Připojte se do interního prostředí KVBU a dozvíte se víc

Alena Kohoutová

Jako metodik a lektor neziskové organizace ADRA o.p.s. externě spolupracuje s několika pedagogickými fakultami, kde se na workshopech snaží studentům představovat ekologickou a globálně rozvojovou výchovu jako součást českého kurikula – její témata, konkrétní přístupy a metody i dobrou praxi z českých škol.