KVBUlletin #2

Odhalte svět zahraničních odborných periodik

Mgr. Gabriela Klečková, Ph.D.

Jako vzdělavatelé budoucích učitelů se neobejdeme bez kontinuálního vlastního učení a seznamování se s výzkumem nejen v naší odborné specializaci, ale i přípravě a vzdělávání učitelů jako takových. Na naší zahraniční cestě jsme vybrali sedm publikací v anglickém jazyce, které by nám, vzdělavatelům budoucích učitelů, neměly uniknout. Nabízí odborné poznatky pro naši práci a zároveň prostor pro sdílení našeho výzkumu. 

pod záštitou American Association of Colleges for Teacher Education vychází již 75 let. V jeho pěti číslech každý rok najdete články a komentáře týkající se legislativy, praktik a výzkumu v přípravě učitelů. Publikovaná témata jsou různorodá a zahrnují kromě jiného hodnocení a evaluaci, studijní programy, vzdělavatele, praxe studentů apod.

je odbornou publikací the Association for Teacher Education in Europe. Nabízí výsledky výzkumu týkající se přípravy a dalšího vzdělávání učitelů všech stupňů vzdělávání převážně však v evropském kontextu.

Je zde např. k dispozici open-access článek od kolegů z Norska, zaměřený na vnímání zpětné vazby od vyučujících versus spolužáků. Analýza 188 písemných reflexí studentů učitelství ukázala, že zpětná vazba od vyučujících byla hodnocena pozitivněji než zpětná vazba od spolužáků. Vzhledem k tomu, že kolegiální zpětná vazba může být přínosná, je třeba lépe vysvětlit její účel a význam v rámci vzájemného hodnocení.

Journal of Education for Teaching

z nakladatelství Taylor & Francis obsahuje příspěvky zaměřené na počáteční i další vzdělávání učitelů všech stupňů vzdělávání. Jejich autoři jsou primárně akademici, kteří se věnují přípravě učitelů, jejich dalšímu rozvoji a zkoumají tuto problematiku ve vysokoškolském prostředí.

je další publikací z nakladelství Taylor & Francis. Soustředí se na aspekty profesního rozvoje učitelů napříč jejich celou profesní dráhou

vychází čtyřikrát ročně pod záštitou Ball State University. Publikace se věnuje současné problematice, výzkumu a inovaci studijních programů specializujících se na přípravu učitelů a jejich další profesní rozvoj.

je mezinárodní časopis v gesci Elsevier zaměřující se na předškolní, základní a středoškolskou výuku, přípravu učitelů, profesní rozvoj a vzdělávání učitelů. Pomocí klíčových slov je možné vyhledat studie, které se primárně věnují tématům v přípravě učitelů. Zajímavá jsou i data týkající se pedagogické práce obecně.

Příkladem může být nedávno publikovaná studie TALIS zabývající se vztahem mezi spokojeností učitelů v práci a kvalitou výuky. Tato regresivní analýza dat (17,554 žáků; 670 učitelů) nenašla žádné důkazy o tom, že by spokojenost učitelů s prací souvisela s výsledky žáků a hodnotí přímou souvislost mezi spokojeností učitelů s prací, kvalitou výuky a výsledky žáků jako slabší.

U všech uvedených časopisů je možné si objednat upozornění na aktuální informace o vydání jejich nejnovějších čísel a zároveň najít několik volně dostupných článků. 

Chtěli bychom se vzájemně povzbudit, aby tyto publikace byly nejenom zdrojem poznání a inspirace, ale i místem, kde my budeme inspirovat ostatní českými zkušenostmi a výzkumem. Zajisté se u nás v republice děje mnoho na poli přípravy a vzdělávání učitelů, co by nemělo uniknout kolegům ze světa. 

  • Kam vy se vydáváte za nejnovějšími českými a zahraničními vědeckými poznatky v oblasti přípravy učitelů?

     

  • Kde vy publikujete svůj výzkum zaměřený na přípravu učitelů? Budeme rádi, když se o své zkušenosti podělíte v našem interním prostředí.   

 

Informaci o sedmém recenzovaném periodiku, které oproti všem uvedeným má všechny články volně přístupné, naleznete na našem interním prostředí.

Mgr. Gabriela Klečková, Ph.D.

Působí na Katedře anglického jazyka Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni, kde vyučuje didaktiku anglického jazyka.